info@healthclubjulien.nl 0344 – 60 22 04

ParkinsonBoXing

ParkinsonBoXing

PARKINGSON BOXING

Boksen werkt als medicijn bij Parkinson.

Boksen werkt als medicijn bij Parkinson: ‘Het is alsof de mist in je hoofd verdwijnt’, aldus Parkinson patiënt Alex uit Duiven, al sinds 2016 beoefenaar van ParkinsonBoXing. Bekijk en luister zijn verhaal.

Boksen om de kwaliteit van leven te verbeteren. Dat is waar het om draait bij ParkinsonBoXing. Nog niet zo heel lang geleden geïntroduceerd in Nederland, maar tot grote tevredenheid van neurologen, want de sport brengt veel positieve energie te weeg en slaat letterlijk en figuurlijk aan.

Wat er echt misgaat in de hersenen bij mensen met Parkinson is het uitvoeren van 2 dingen tegelijk. Uit onderzoek blijkt dat boksen de symptomen van Parkinson meer vermindert dan andere sporten en het vertraagt de progressie van de ziekte. Je bokst je letterlijk uit de hoek van patiënt en verbetert met het boksen en functionele training de kwaliteit van leven, voor jezelf en je eventuele levenspartner.

Wil je meer weten of meedoen? Vul het contactformulier in, dan nemen we contact met je op.

Fitness ThuisHulp

Fitness ThuisHulp

FITNESS THUISHULP

Wij komen naar je toe!

Nieuw bij Healthclub Juliën! Fitness Thuishulp® op het gebied van Vitaliteit.

Ben je aan huis gebonden en is het niet meer mogelijk om naar een sportlocatie toe te gaan? Heb je een duidelijke hulpvraag op het gebied van bewegen, voeding, stress, slaap, ontspanning of omtrent eenzaamheid? Zou je graag wat mobieler of belastbaarder worden door middel van bewegen of wil je je gewoonweg lekkerder in je vel voelen?

Pilot:
Je bent bij ons aan het juiste adres!
Wij doen een Pilot in samenwerking met de gemeenten Buren en Neder-Betuwe, waarbij onze trainer-coach bij je thuis komt.

Voorwaarde van deelname:

  • Je bent 65 jaar of ouderJe woont zelfstandig
  • Je woont in gemeente Buren of Neder-Betuwe
  • Eenmalige bijdrage van €10,-

Wat bieden wij je?:

 

  • Een 1e kennismaking en intake bij je thuis
  • 6 weken lang een eigen trainer-coach die je 30 minuten lang thuis begeleidt
  • Begeleiding op gebied van je hulpvraag omtrent Vitaliteit. Denk aan bewegen en/of gesprekken over beweging, voeding, stress, slaap en ontspanning
  • Adviezen omtrent bewegen in de omgeving, tijdens en na deze 6 weken.

Reuma-aandoening

Reuma-aandoening

REUMA PROGRAMMA

Ook voor reuma geldt dat sport en bewegen essentieel zijn.

Het zijn meer dan 2 miljoen Nederlanders die met reuma te maken hebben, waarbij artrose de meest voorkomende is. De (ernstige) pijn, de vermoeidheid, de beschadigde spieren en gewrichten die moeilijk bewegen beperken je in je mogelijkheden thuis, op school en op het werk en zorgen dan ook voor een verminderde kwaliteit van leven.

Ook voor reuma geldt dat sport en bewegen essentieel zijn. Twee van onze trainers hebben de opleiding gevolgd met het specialisme reuma, ontwikkeld door NL Actief en ReumaNederland. Sport en bewegen is in zijn algemeenheid goed, waarbij de kennis om daar ook de juiste programma`s bij te selecteren belangrijk is. Onze trainers zijn deskundigen op dit gebied en door de samenwerking met Fysiotherapie Sylvia Crum, kan er bij twijfel altijd overleg plaatsvinden.

Door de samenwerking van Reuma Nederland en de preventiecentra van NL Actief in Nederland en de daarbij horende specifieke beweegprogramma`s, kan de kwaliteit van leven sterk verbetert worden.

Longaandoening

Longaandoening

LONGAANDOENING PROGRAMMA

In Nederland hebben we ruim 1 miljoen mensen met een longaandoening.

In Nederland hebben we ruim 1 miljoen mensen met een longaandoening.

In beweging blijven is bij allen belangrijk om zo verdere achteruitgang tegen te gaan en er zelfs voor te zorgen dat je een betere conditie krijgt en daardoor ook minder vatbaar bent voor een astma-aanval. Blijf je passief, dan zal de conditie minder worden, spierfunctie afnemen, je sneller moe zijn en je minder snel herstellen bij ziekte.

In onze hoogtekamer worden veel resultaten behaalt v.w.b. longaandoening. Het leidt tot verlichting van de ademhaling, het zorgt voor een betere zuurstofopname, het geeft meer energie en een verbetering van de conditie. Deze resultaten zorgen er ook voor dat in veel gevallen medicijngebruik sterk vermindert kan worden en dat het ‘puffen’ of achterwege gelaten kan worden of sterk gereduceerd.

Naast beweegprogramma`s worden er in onze club ook ‘Stoppen met Roken’ cursussen gegeven, dit onder de noemer ‘Rookvrij en Fitter’ een programma dat volledig gratis is en wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De longfunctie ondergaat hiermee een significante verbetering.

Heb jij longproblemen of wil je ze voorkomen, vul dan het onderstaande contactformulier in.

Rug programma

Rug programma

RUG PROGRAMMA

Preventief trainen is belangrijk, rugklachten voorkomen heb je dan ook veelal zelf in de hand.

Praat je over lichamelijke klachten, dan zijn rugklachten nummer één in Nederland.

Natuurlijk zijn de echt specifieke klachten als een hernia of spit voor de fysiotherapie bedoelt, echter daarnaast zijn er vele soorten van rugklachten waarbij een goed preventief programma al de oplossing kan bieden.

Een goed preventief programma voorziet niet alleen in het ontwikkelen van sterke(re) rugspieren, maar richt zo juist ook op het gehele spiercorset en de samenwerkingen van alle spiergroepen. Zo wordt er aandacht aan functionele kracht, uithoudingsvermogen en mobiliserende oefeningen gegeven.

Rugklachten worden vaak veroorzaakt door het beroep dat men uitoefent. Dit kan zwaar fysiek werk zijn, waarbij het lichaam misschien te eenzijdig wordt belast of dat op een verkeerde manier, lees verkeerde houding of techniek, de kracht wordt ingezet. Het tegenovergestelde zien we ook gebeuren, juist door geen fysiek werk, maar door veel zittend werk en daarbij verkeerde houdingen aannemend, wat kan resulteren in rugklachten.

Preventief trainen is belangrijk, rugklachten voorkomen heb je dan ook veelal zelf in de hand. Wil je meer info over onze mogelijkheden betreffende rugklachten, vul dan het onderstaande contactformulier in.

Oncologie Programma

Oncologie Programma

Fitnesstraining Oncologie programma

12-weekse programma

Dit 12-weekse programma is speciaal bedoeld voor mensen die in het verleden de diagnose kanker hebben gehad of onlangs de behandeling hebben afgerond maar nog lichte klachten en bijwerkingen van de behandeling ervaren.

Tegenwoordig is er steeds meer bewijs beschikbaar dat sport- en bewegen door kankersurvivors diverse voordelen kent en als relatief veilig kan worden beschouwd. Meer beweging draagt o.a. bij een vermindering van vermoeidheidsklachten. Deelname aan het Fitnesstraining Oncologie programma kan een positieve bijdrage leveren aan een vermindering van deze klachten. Het American College of Sports Medicine adviseert kankersurvivors om daar waar mogelijk voldoende te bewegen. Het advies is om wekelijks ten minste 150 minuten matig tot intensieve beweging op te pakken aangevuld met 2x per week krachtoefeningen. Voor ouderen kan dit mogelijk aangevuld worden met balansoefeningen. Tijdens het Fitnesstraining Oncologie programma proberen we je op weg te helpen om deze doelen op een veilige manier te bereiken.

Uit onderzoek blijkt dat 50%-70% van de kankersurvivors nog niet voldoet aan de beweegnorm van 150 minuten wekelijkse matige tot intensieve inspanning aangevuld met 2x p.w. krachtoefeningen.

Op www.trainennakanker.nl staat nog meer informatie over de effecten van bewegen en trainen.

Fitnesstraining Oncologie programma:
Dit 12-weekse programma is speciaal bedoeld voor mensen die in het verleden de diagnose kanker hebben gehad of onlangs de behandeling hebben afgerond maar nog lichte klachten en bijwerkingen van de behandeling ervaren. Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheidsklachten of verminderde spierkracht. Het programma omvat gedurende 12 weken sportbegeleiding van een ervaren Fitnesstrainer Oncologie. Een sportsessie duurt maximaal 60 minuten en bestaat uit een combinatie van cardio- en krachtoefeningen.

Ter aanvulling op deze sportsessie wordt op 6 momenten na afloop van de training diverse presentaties verzorgd op het gebied van sport, gezondheid, voeding en bewegen in relatie tot kanker. Naast de presentaties krijg je deze 12 weken gratis toegang tot de Onco Academy van Trainennakanker.nl. Op deze Academy vind je een korte scholing met meer uitleg over de diverse thema’s die besproken worden tijdens en na de trainingen.

De kosten:
De kosten voor het complete programma zijn € 179,00 bestaande uit:

  • een intakegesprek
  • 12x begeleiding
  • online leeromgeving

Het programma wordt aangeboden in samenwerking met Michel Meijers, oprichter van Trainennakanker.nl en docent en auteur van de cursus Fitnesstrainer Oncologie.

Diabetes Programma

Diabetes Programma

DIABETES PROGRAMMA

Ruim 1 miljoen mensen in Nederland…

Er zijn ruim 1 miljoen mensen in Nederland die met diabetes te maken hebben, de meesten hiervan met diabetes type 2. Bij dit type diabetes maakt je lichaam te weinig insuline aan of je reageert minder goed op insuline. Gevolg is dat er teveel suiker in je bloed blijft zitten en je dus een te hoge bloedglucose waarde krijgt. Is dit langdurig, dan kan dit complicaties veroorzaken.

De oorzaak van diabetes type 2 is vaak een ongezonde leefstijl, overgewicht, weinig beweging, ongezonde voeding en roken.  Als we over pré-diabetes praten, dan hebben we het over de fase net voordat iemand echt diabetes type 2 heeft.

Gezonde Leefstijl
Heb je diabetes type 2 of zit je in de fase net daarvoor, een gezonde(re) leefstijl aannemen werkt in alle gevallen positief. De bloedglucosewaarden zullen in bijna alle gevallen positief veranderen richting de normaalwaarden. Als er al medicatie genomen wordt, is dit zaak om regelmatig in overleg met de huisarts bij te stellen. Ons leefstijlprogramma Fit4Life is bij uitstek het programma om in te zetten als er diabetes in het spel is. Een andere mogelijkheid is ons 12 weken durende Diabetesprogramma, waarin de hoogtekamer een belangrijke rol speelt.

Hoogtekamer
In onze club hadden we als 1e in Nederland een hoogtekamer, een ruimte waarin we het zuurstof percentage kunnen regelen. Sinds 2007 zien we dat mensen met astma, diabetes, overgewicht en stofwisselingsproblemen vaak extreem veel resultaat hebben in verhouding tot het regulier sporten en bewegen. De hoogte en daardoor het lagere zuurstof percentage in de ruimte zorgt ervoor dat er efficiënter bewogen wordt.

We zien een verhoging van zuurstoftransport, zuurstofopname en glucoseopname in spieren en organen, wat leidt tot;

 

  • Verhoogde glucoseopname en stabieler bloedglucose niveau
  • Betere vetverbranding wat leidt tot gewichtsverlies
  • Verlaging cholesterolspiegel
  • Verlaagde bloeddruk
  • Conditieverbetering
  • Vermindering medicijngebruik

Hip & Sportief zwanger

Hip & Sportief zwanger

HIP & SPORTIEF ZWANGER
Hip en Sportief Zwanger, wie wil dit nu niet?

Lekker trainen in groepsverband met oefeningen die volledig zijn afgestemd op zwangere vrouwen: Linda ontwikkelde een speciaal concept waarbij alles in het teken staat van jouw zwangerschap.

Geen zweverig gedoe, maar je simpelweg fysiek en mentaal sterk voelen in deze bijzondere periode. Met een goede conditie heb je niet alleen minder last van zwangerschapskwalen, het houdt je ook mentaal in balans. Zo kun je je in alle rust voorbereiden op de komst van je kindje, want daar gaat het liefst al je aandacht naartoe.

Vanaf de 12e week van je zwangerschap kun je meedoen aan onderstaande trainingen:

Bolle Buiken Training (BBT)

Je bent hip, sportief en zwanger en wilt graag fit blijven? Dan is de Bolle Buiken Training (BBT) echt iets voor jou! Lekker actief bezig zijn in groepsverband, onder leiding van onze professionele zwangerschapsdocent Linda. We doen spierversterkende oefeningen en werken aan de conditie, dit ieder op haar eigen niveau. 

Zwangerschap Yoga

Wil jij tijdens je zwangerschap op een ontspannen manier bezig zijn met je lichaam en het kindje in je buik? Dan is zwangerschaps-yoga de perfecte keuze. Je leert bewust om te gaan met alle veranderingen in je lichaam en de oefeningen houden je sterk en soepel. Yoga brengt lichaam én geest in balans en zorgt voor een topconditie: de perfecte voorbereiding op een ontspannen bevalling. Met ademhalingstechnieken (voor de bevalling), ontspanningsoefeningen, rek en strek oefeningen en op de achtergrond een rustig muziekje.

De kosten:

10x rittenkaart € 125,00

 

Linda

Linda helpt ook jou graag Hip & Sportief jouw zwangerschap door. Is dit iets voor jou? Vul dan het contactformulier in dan neemt ze contact met je op.

BenFit

BenFit

BENFIT

Jojo-en… de enige beweging die we je afraden!

Het BenFit-programma geeft je een wekelijks voedingsadvies, inclusief boodschappenlijst, individueel afgestemd op jouw lichaam en situatie. Dat houdt in dat er wordt gekeken naar de energiebehoefte van je lichaam (op basis van jouw ruststofwisseling), naar de intensiteit van je werk én het aantal uren dat je sport. Daarnaast houdt het programma rekening met voorkeuren, eetpatronen en allergieën of intoleranties. Een uniek gezond voedingsadvies voor jou op maat gemaakt!

Het voedingsadvies van BenFit is gezond, gevarieerd, regelmatig en voldoende en gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. BenFit is geen dieet, bevat geen supplementen of maaltijdvervangende producten, maar het leert jou hoe je gezond eet. Een eetpatroon dat past bij jouw lichaam en dat je je leven lang vol kunt houden, doordat je lekker en verantwoord eet, maar zeker geen honger lijdt.

Het BenFit-voedingsadvies ondersteunt een verantwoord gewichtsverlies tot 1 kilo per week. Daarnaast leer je tijdens het programma meer over voeding en hoe je balans creëert tussen jouw nieuwe eetpatroon en de andere twee pijlers van BenFit: Gezond bewegen en Relax.

GoFit

GoFit

GO-FIT

Leefstijlprogramma voor als je echt resultaat wilt.

Wat leuk dat je interesse hebt in dit mooie programma. De 1e stap naar een fitter en vitaler leven heb je bij deze gezet!

De route van A (nulmeting) naar B (resultaat). Klinkt makkelijk, toch? Maar toch vinden we die drempel lastig. Want wat gebeurt er na A?

Wij organiseren regelmatig een try-out waar jij de route naar jouw resultaat mag komen uitproberen. Hierin geven wij jou alvast een voorproefje naar het lichamelijke aspect en naar de coaching op mentaal niveau zodat je na het GoFit programma de kennis kan blijven toepassen in jouw levensstijl.

Het 12 weken programma GoFit bestaat uit:

  • 2x per week training in een kleine groep
  • 1x per week coaching in een kleine groep
  • 12 meetmomenten
  • Voedingsbegeleiding
  • Persoonlijke coaching
  • Resultaatgerichte trainingen
  • Een blijvende verandering waar jij voor werkt

De investering bedraagt:

  • Niet leden € 750,00 (+ € 5,00 borg chipcard)
  • Leden van Healthclub Juliën € 510,00 (+ € 5,00 borg chipcard)
  • Jouw commitment

Wij geven regelmatig een try-out van dit programma zodat je kunt kijken of dit iets voor je is. Kijk bij de nieuwsberichten of er al een aankondiging is en/of neem contact met ons op.

Boib

Boib

BOiB

Betuwse ouderen in beweging!

Boib is ontstaan uit een campagne die gevoerd is voor de ouderen in de gemeente Buren en stond bij aanvang voor ‘Burens ouderen in beweging’. De campagne was een succes en al snel ontstond er voor deze uren ook interesse uit de wijde regio. Het was dan ook niet meer als logisch dat de naam Boib al snel gewijzigd werd in ‘Betuwse ouderen in beweging’.

Elke middag van maandag t/m vrijdag staat er een Boib uur op het rooster. Ondanks dat de groep gezamenlijk start en eindigt, wordt er toch een persoonlijk programma afgewerkt. Of je nu wilt of niet, ben je eenmaal op een leeftijd aangekomen van 65 en ouder, dan wilt het toch wel eens zijn dat je met een kleine of grotere beperking te maken hebt. De begeleiders van onze Healthclub vangen dit prima op en zorgen ervoor dat de training geheel afgestemd is op de persoon. Behalve aan conditie en kracht, wordt ook aan mobiliteit, coördinatie en flexibiliteit aandacht geschonken.

Door de groepsvorming is het behalve goed voor lijf en geest, ook nog eens heel gezellig om te sporten. Het is dan ook vooral leuk om zo tijdens de training de grappen over en weer te horen en kreten te horen als ‘Hey ouwe, zou je eens niet aan de slag gaan’. Na het uur sporten is het dan ook nog lang niet afgelopen, want de 3e helft is ook hier reuze in trek, zij het dan wel met een bakkie koffie, chocomelk of thee.

Wil je de Boib training wel eens meemaken of wil je meer informatie, vul dan onderstaand contactformulier in.

Stoppen met roken

Stoppen met roken

STOPPEN MET ROKEN

Start nu met stoppen!

Gefeliciteerd met het zetten van deze eerste stap naar een rookvrij en fitter leven!

Stoppen met roken onder begeleiding is veel succesvoller dan zelfstandig stoppen. Daarnaast is dit veel leuker en ook nog eens gratis. Op deze pagina kun je je aanmelden voor het Rookvrij en Fitter programma. Een uniek stoppen-met-roken programma waarbij we beweging als middel gebruiken om voor altijd van de sigaretten af te blijven en gezonder te worden. Deelname aan Rookvrij en Fitter wordt vergoed door bijna alle zorgverzekeraars (met uitzondering van DSW) en is daarmee gratis. Eén keer per jaar mag je aan een Stoppen-met-Roken cursus deelnemen zonder hiervoor te hoeven betalen.

Na aanmelding word je gebeld door een Stoppen-met-Roken coach van Healthclub Juliën. Samen met hem of haar plan je de intake waarna het programma echt van start gaat.

Start nu met stoppen en vul het contactformulier in zodat we contact met je op kunnen nemen!

Check hier of jouw verzekering dit programma ook 100% vergoed.

Hoogtetraining

Hoogtetraining

HOOGTETRAINING

Hoogtetraining, uniek bij Healthclub Juliën!

De meest effectieve en efficiënte training die voorhanden is. Topsporters zijn al sinds de jaren 70 overtuigd van de positieve effecten van het trainen op hoogte, echter ook in de medische wereld wordt sporten en bewegen op hoogte al jaren onderkend als zeer positief. Eind de jaren ’90 was het in Duitsland, Slovenië, Italië en Amerika al geen issue meer en werd hoogtetraining volop ingezet. In 2007 waren wij als healthclub de 1e in Nederland die hoogtetraining introduceerden en sinds die tijd is het ook niet meer weg te denken uit onze club.

Hoe werkt het?
Wij creëren de hoogtemeters door het zuurstofpercentage in de lucht aan te passen. Zit er regulier 20,9% zuurstof in de lucht, in de hoogtekamer, die standaard op 2500 meter hoogte staat, betekent dit dat er slechts 15,5% zuurstof in de lucht zit.
Dit lagere zuurstofpercentage betekent dat dit minder prettig aanvoelt voor het lichaam, waarop het lichaam zich aan gaat passen door meer rode bloedlichaampjes aan te maken. Meer rode bloedlichaampjes betekent een beter zuurstoftransport naar de spieren en organen, waardoor er ook betere prestaties door het lichaam geleverd kunnen worden.

Voor wie?
Was het bij onze introductie in 2007 nog zo, dat de 1e opmerking altijd was “Oh, dat is “zeker voor de topsporters”, huidig is het wel bekend dat hoogtetraining heel breed inzetbaar is en het (bijna) voor iedereen positieve effecten heeft. Het is voor hen die fit(ter) willen worden een ideaal middel, maar ook voor hen met een specifieke achtergrond, denk hierbij aan;

  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Longaandoening (astma, COPD)
  • Stofwisselingsaandoening

Mogelijkheden
Om de resultaten te ervaren en uit te testen wat het voor je kan doen, is er de mogelijkheid tot een ‘Hoogtestage’ van 4 weken en daarnaast kan het ook als upgrade in het lidmaatschap opgenomen worden.

Hoogtetraining, een ademgevend programma!

{Mijn conditie is er zeer op vooruit gegaan! Klik op de naam van Frank om zijn filmpje te bekijken.
5
{"Mijn medicijngebruik is van 7 tabletten naar 0 gegaan." Klik op de naam van Johan om zijn filmpje te bekijken.
5

Fit4Life

Fit4Life

FIT4LIFE

Het nieuwste Leefstijlprogramma!

‘Door heel veel kleine aanpassingen te doen heb ik al veel bereikt. Ik ben me nu bewust van mijn valkuilen en kan daarop anticiperen’

Je Fitter willen voelen, een gezond gewicht willen bewerkstelligen of andere Leefstijl doelen? Fit4Life geeft je de mogelijkheid om tot een duurzame Leefstijlverandering te komen.

Je mee laten nemen door de vele snelle reclames is verleidelijk, maar ongetwijfeld weet jij ook wel stiekem dat dit vaak resultaten oplevert van korte duur en dat je al snel weer terugvalt in je oude leefpatroon.

Zijn de kortere programma`s dan niet goed van inhoud? Vaak mankeert het niet aan de inhoud, maar is het de korte duur die opbreekt. Elke stap die je wilt veranderen kost tijd en daarbij, als je iets wilt veranderen, dan is het ook belangrijk om te weten waarom dit dan verandert moet worden. Misschien wordt het nog wel verteld in de kortere programma`s, maar is er geen tijd voldoende om de essentie achter elke Leefstijlpijler te ontrafelen. Het Fit4Life programma tackelt dit allemaal.

 Dit heeft een aantal redenen:

  • Het is een programma van 12 maanden, waardoor je volop de tijd hebt om leefstijlveranderingen te verankeren, dit is niet te realiseren in kortdurende programma`s.
  • In deze 12 maanden wordt je o.a. middels themasessies precies het ‘Hoe’ en ‘Waarom’ uitgelegd, je ontvangt de kennis achter de Leefstijlpijlers en weet dus waarom je iets wel zou moeten of niet zou moeten doen.
  • Het is een vanuit de medische hoek ontwikkeld programma, met diverse evaluatie momenten, waardoor je zeker bent van een verantwoorde opbouw.
  • Het resultaat is dat je Fit(ter) en Sterk(er) wordt, zowel fysiek als mentaal en dat je dit na de 1e vier weken al heel goed merkt, dit doordat er in deze weken middels hele specifieke training aan conditie en kracht wordt gewerkt.

 

Na 12 maanden ben jij Fit4Life!

{Na ruim 3 maanden Fit4Life heb ik mijn eerste doel bereikt: 10 kg afgevallen. Mijn mindset en gedrag zijn veranderd. Ik wandel elke lunchpauze en maak betere eetkeuzes.
5
Inge uit Maurik
{Ik ben Katinka, coördinator van ons geweldige Fit4Life-programma! We hebben al vele mooie resultaten geboekt. Mogen we ook jou helpen?
5
Katinka Schippers
{Ik ben tevreden met het (pilot)programma Fit4Life en ik geloof dat dit programma voor velen een prima opstap kan zijn naar een fitter/fijner leven. Wil je meer weten over mijn ervaringen? Ik vertel het je graag!
5
Gerard Vernooij
{Met het Fit4Life-jaarprogramma heb ik mijn doel behaald. Precies een 1/2 jaar na aanvang ben ik maar liefst 15 kilo afgevallen! Dit dankzij trainster Katinka en de groep die een grote stimulans was.  
5
Gerda uit Maurik